Čekas maisu satura publiskošana.
Kā viens no punktiem, ko
izskatīja Latvijas represēto apvienības 17. aprīļa Koordinācijas padomes sēdē,
bija jautājums par čekas maisiem. Diskusijā uzstājās vairāki dalībnieki. Tika
izteikti viedokļi šo jautājumu atlikt, uzticoties par to lemt attiecīgi izveidotajai
komisijai, kā arī nepublicēt, jo komisijas rīcībā ir informācija tikai par 4000
kartītēm, bet 20 000 kartītes glabājas Maskavā un nav pieejamas.
Mans uzskats par čekas maisu publicēšanu – tie jāpublicē, lai nosodītu konkrētu
personu kolaboracionismu un vēršanos pret Latvijas valstiskumu, bet izvērtējot
arī viņu pienesumus Latvijas valstiskumam. Bet Sabiedrībai noteikti ir jāmainās
pilsoniskām attieksmēm - jāatsakās no cilvēku vienpusējiem vērtējumiem, lai
novērstu naida atmosfēru
Šis jautājums tomēr jāizvērš
plašākā plāksnē un jāsasaista ne tikai ar vēsturi, bet arī ar mūsu tagadni un
nākotni. Tas joprojām ir aktuāls mūsu sabiedrībai, jo vēl ir aprindas, kas
vēlas novirzīt mūsu valsti Krievijas ietekmes zonā, saglabājot divvalodību un
padomju tradīcijas, ierobežojot iespējas cittautiešu jauniešiem apgūt latviešu
valodu jau no mazotnes. Arī tie, kuri neiebilst pret šādiem centieniem, netieši
dara to pašu. Vēl joprojām aktuāls ir jautājums, kādām personām mēs uzticēsim
turpmāk lemt par mūsu valsts nākotni.
Mēs nedrīkstam uzticēt mūsu
nākotni gan tiem, kuri centīgi sadarbojušies ar okupantiem, gan tiem, kuri pēc
neatkarības atgūšanas ir parādījuši, ka savu personīgo labklājību stāda augstāk
par valsts un tautas labklājību, neatkarīgi no tā, kādas partijas sastāvā tie
atrodas. Ir tāds izplatīts teiciens, kas raksturo dažu cilvēku uzvedības
principus: ‘’štrunts par bitēm, ka tik medus’’, kuru varētu pārfrazēt sekojoši
‘’štrunts par latvisku Latviju, ka tik man labi’’. Pēc šāda principa vadījās
tolaik čekas aģenti, kā arī tās personas, kuru mēs atpazīstam klajā nākušajās
oligarhu sarunās.
Daudzi, kam savulaik bija jāpieņem lēmums,
sadarboties vai nesadarboties, t.i., kļūt par kompartijas biedriem vai čekas
aģentiem, vadījās pēc līdzīga principa – labāk sadarboties un gūt labumus, nekā
nesadarboties un iztikt bez tiem. Tādēļ līdzīgai attieksmei jābūt pret visiem
kolaborantiem – kā vēsturiskiem tā tagadējiem.
Svarīgs ir princips, ka patiesība
ir jānoskaidro, nevis jāslēpj. Ja kāds savās pagātnes rīcībās pret mūsu valsti
un līdzcilvēkiem ir kļūdījies vai arī ticis piespiests rīkoties pret savu
pārliecību, tad tas viņam ir jāatklāj un jānožēlo, lai radītu pārliecību, ka
līdzīgas mūsu pilsoņiem ir nepieļaujamas
Bet nelietosim šeit tikai tādu melnbalto
loģiku cilvēku vērtējumos, kas valdīja kara un okupācijas laikā un vēl joprojām
izplatīta. Nav pieļaujams, ka tiesiskā valstī kādam cilvēkam nepamatoti tikai
pēc vienas pazīmes, neiedziļinoties lietas būtībā, piekar birku, piemēram,
tautas ienaidnieks, fašists, nacionālists, komunists vai populists un pēc tam,
izturoties pret viņu, neņem vērā citus argumentus.
Daudzi no kolaborantiem,
mainoties politiskajām vēsmām, atbalstīja Latvijas neatkarību, un viņu nopelni
nebūtu noklusējami. Piemēram, nav noklusējami M. Vulfsona nopelni Latvijas
neatkarības atguves labā, lai gan viņš pirms tam bija kolaborants. Līdzīga
attieksme jābūt pret citiem, izsverot viņu savtīgumu, kaitējumus un pienesumus
Latvijas valstiskumam. Tomēr vairums no viņiem uzskatīja un joprojām uzskata,
ka par mūsu neatkarības atguvi mums ir pienākums dot kaut kādas piekāpšanās krievvalodīgajiem,
kas nav pieļaujams, lai novērstu sabiedrības sašķeltību. Tādēļ viņi nav tiesīgi
lemt par mūsu nākotni un nav ievēlami vadošos amatos. Ja viņu darbības,
sadarbojoties ar čeku, nav nodarījušas tiešus kaitējumus līdzcilvēkiem, tad viņi
ir pelnījuši tikai sabiedrības nosodījumu, nevis sodu.
Kas attiecas uz tagadni, tad
spilgts piemērs kolaboracionisma kaitējumam mūsdienās ir Rīgas domes darbība,
kur Saskaņa, kas atbalsta kolaboracionismu, diktē savu gribu. Tikai pateicoties
tam, ka 4 vai 5 ievēlētie latviešu deputāti piekrituši sadarboties ar Saskaņu,
ignorējot latviešu tautas intereses, Rīgas domē pie varas ir Saskaņa, līdz ar
to nepieļaujot sakārtot Rīgu latviskuma garā.
Teksts: Andrejs Ermuiža