03.09.2020. Uz Liepāju un Rucavu - ne tikai pēc pieredzes.
Projektu
atbalsta: Rīgas domes Labklājības departaments.
Tuvojoties Liepājai kļūstam vērīgāki, jo brauciena mērķis ir pilsētas ziemeļu
daļa, kas padomju laikos bija slēgta teritorija un nebija pieejama pat Liepājas
iedzīvotājiem. Šodien tā ieguvusi jaunu attīstības virzienu un kļūst pieejama
iedzīvotājiem, tās viesiem, attīstās uzņēmējdarbība.
Karosta ir
brīnumaina, paradoksāla un unikāla vieta ne vien Latvijas, bet arī pasaules
vēstures un arhitektūras kontekstā. Karosta ir lielākā vēsturiskā militārā
teritorija Baltijā un aizņem gandrīz vienu trešdaļu no Liepājas teritorijas. Tā
projektēta kā pilnīgi autonoma apdzīvota vieta ar savu infrastruktūru,
elektrisko spēkstaciju un ūdensapgādi, baznīcu un skolām.
Liepājas Svētā Nikolaja pareizticīgo Jūras katedrāle ir Karostas vizuālā un
garīgā dominante, kas spilgti kontrastē ar tai blakus uzbūvētajām daudzstāvu
paneļu dzīvojamām mājām. Baznīca projektēta un celta atbilstoši 17.gs. Krievijas
pareizticīgo baznīcu principiem – ar vienu centrālo un četriem sānu kupoliem.
Sākoties Pirmajam pasaules karam, daudzus katedrāles priekšmetus, tostarp zvanus
un ikonas izveda uz Krieviju. Pēc Otrā pasaules kara šeit iekārtoja sporta
zāli, matrožu un zaldātu kinoteātri un izklaides vietu. Lai slāpētu lielisko
akustiku un skatītāji labāk dzirdētu filmu skaņas, tika aizbetonēts centrālais
kupols. 1991.gadā septembrī militārie spēki atstāja katedrāli, un jau decembrī
notika pirmais dievkalpojums.
Nedaudz vēstures:
1890.gada 15.janvārī cars Aleksandrs III paraksta dekrētu par kara ostas un
cietokšņa būvniecības uzsākšanu.
1893.gadā notiek svinīga celtniecības darbu atklāšana. Ceremonijā piedalās
Krievijas cars Aleksandrs III, galma locekļi armijas un flotes augstākie
virsnieki un Liepājas domnieki.
1903.gadā notiek tilta skiču projektu un izmaksu aprēķinu konkurss un 1904.gadā
tiltu būvē Sankt- Pēterburgas Metālfabrikas sabiedrība un 1906.gadā tiltu
iesvēta un nodod satiksmei. Leģenda: 1903.gadā uzturoties Sankt- Pēterburgā par
tilta projektēšanas konkursu uzzinājis franču inženieris Kārlis Gustavs
Eifelis, kas arī uzskicējis savu iedomāto variantu tiltam ar horizontāli
izgriežamajām konsulām. Vēlāk šo risinājuma ideju izmantojis H. Hails.
Izgriežamais tilts ir viens vecākajiem metālkonstrukcijas tiltiem Latvijā, kas
atklāts 1906.gadā. Tilts veidots no divām identiskām izgriežamām pusēm, kas pār
Karostas kanālu tiek vērtas katrs uz savu pusi. Lai gan tilts būvēts no metāla,
tā segums veidots no koka dēļiem, kas piešķir tiltam savu raksturu un šarmu.
Šodien, Oskara Kalpaka tilts ir būve
ar kultūrvēsturisku mantojumu un saglabāta tādā pašā veidolā, kāda tā mantota
līdz mūsdienām.
Latvijā garākais mols, Ziemeļu mols –
būvēts 19.gs. beigās kā svarīga Liepājas Jūras cietokšņa un militārās ostas
daļa. 2020.gada 20.augustā jūrā pie Ziemeļu mola, pilsētas pusē tika
“noenkurota” gandrīz četrus metrus garā “Karostas nāra”. Nāras skulptūras tēla
rašanos, tēlnieks Egons Peršēvics iedvesmojies no stāsta par kādu padomju laika
zemūdens kapteini un viņa bojā eju 1967.gadā, lielās vētras laikā.
Mūsdienās Karostā savdabīgi savijas
greznā 19.gs. beigu arhitektūra un militārais skarbums, kas tajā pašā laikā
piemērots civilai un mūsdienīgai dzīvei un uzņēmējdarbībai.
Stundu garā ekskursijas tūre pa koncertzāli “Lielais dzintars” notiek gida pavadībā un tās laikā esam
iepazīstināti ar visām “Liela dzintara“ zālēm, sākot ar mākslas telpu Civita
Nova pirmajā stāvā un Kamerzāli ēkas otrajā stāvā, turpinot ceļu uz Lielo zāli,
lai noslēgumā paraudzītos uz sestā stāva telpām Civita Nova 6 un Eksperimentālo
skatuvi. Patīkams pārsteigums – ielūkojāmies pasākuma “Lampa” diskusiju panelī
Covid apstākļos. Neskatoties uz ieilgušo ne – noteiktības laiku, Liepājas
māksla dzīvo un pielāgojas jaunajiem apstākļiem.
Viesus sagaida - Liepājas represēto kluba vadītājs Andris Zīders.
Liepājas
pilsētā, Iebraucot Ukstiņu ielas 7/9 pagalmā, mūs sagaida Liepājas represēto nodaļas priekšsēdētājs Andris Zīders ar saviem
biedriem. Namā, kurā atrodas Liepājas muzeja filiāle, savu pienesumu dod
tieši Liepājas represēto nodaļa. Tā ir abpusēji izdevīga sadarbība – jo mērķis
jau abām organizācijām ir viens: saglabāt vēsturisko atmiņu un popularizēt to. Katra
diena nāk ar savu stāstu, kuru izstāstīt nebūt nav viegli. Vienā no izstādes
stendiem, par piedzīvoto deportācijās, stāsta Arnolds Treids, Andris un Māris
Zīderi. Cilvēku likteņi un to stāsti, kas pilni ar prātam neaptveramām
komunistiskā režīma šausmām. Un tā ir mūsu paaudzes dzīvā liecība un atstātais garīgais
mantojums nākotnes paaudzēm.
Izstāde “Dzīvesstāsti sarkanā terora ēnā” papildināta ar dokumentiem par
jauniešu pretošanās kustību “Kursa” dalībniekiem. 1947.gada 27.decembrī
Liepājā, Baltijas Kara apgabala tribunāls tiesāja 31 Liepājas tehnikuma
audzēkni – 16 – 17 gadus vecus jauniešus, kuri vēlējās atbrīvot savu zemi no
padomju okupantiem. 29.decembrī nolasīja spriedumu, notiesāja visus. Deviņiem
piesprieda nāves sodu, ko vēlāk aizstāja ar brīvības atņemšanu uz 25 gadiem.
Divdesmit vienam apsūdzētajam piesprieda 10 gadus un vēl 5 gadus tiesību
zaudēšanu un vienam apsūdzētajam iedeva 5 gadus.
Mēs dziļi pārdzīvojam katru šo stāstu un apzināmies, ka
tas ir mūsu valsts vēsturiskās izziņas ieguves avots jaunajai paaudzei, kuriem
tā ir pirmā saskare ar padomju režīma noziegumiem.
Lai nedaudz noklusinātu prātus pēc tikšanās ar Liepājas represēto nodaļas
biedriem, ir neliels pārbrauciens uz Dienvidkurzemi. Pie pašas Lietuvas robežas
atrodas Rucavas tradīciju nams
“Zvanītāji”. Mūs sagaida Sandra Aigare savā patiesi krāšņajā tautas tērpā,
visu viņas būtību caurvij mīlestība uz šo novadu.
Sandra Aigare krāšņajā Rucavas tautas tērpā.
Gadiem ejot, arvien vairāk rucavnieuki apzinās savu
materiālo un garīgo mantojumu. Viņi neko netur noslēpumā, visu, kas ir senču
atstātais mantojums – viņi ceļ augšā. Rucavnieki mācās paši un māca citiem latviskas lietas.
Tā aizsākās Rucavas tradīciju klubs, tā aizsākās piedalīšanās konkursos, lai
varētu parādīt tradīcijas cauri gadskārtām, parādīt folkloras materiālu, kā arī
rast iespēju tikt pie sava tautas tērpa. Tas ir fenomenāli – Nīca, Bārta un
Rucava ir tik tuvu viena otrai, bet tērps ir katrai savs. Nianses atsevišķu
apģērba gabalu valkāšanā. Lieki teikt – plašākas iespējas kultūras mantojuma
popularizēšanā. Ja esat ciemojušies Rucavā, tad galdā vienmēr tiek celts
populārākais ēdiens, kuru nesastapt nekur citur Latvijā – ir baltais sviests.
Īstenā Rucavas baltā sviesta meistares godā ir saimniece Mirdza Ārenta. Pie
Mirdzas pēc padoma gājusi Ruta Ķestere, līdz pati kļuva par nākamo sviesta
meistari. Baltais sviests ir iekļauts ES aizsargāto ģeogrāfiskās izcelsmes
norāžu reģistrā.
Ir vēla pēcpusdiena, kad iebraucam Aizputē pie Santu ģimenes. Viņu sapnis par
vietējo, vitamīniem bagāto ogu vīna ražošanu aizsākās jau pagājušā gadsimta
nogalē, līdz sapnis īstenojās 2010.gadā, kad vīna darītava atrada sev telpas
Aizputes pilsmuižas pagrabā. Labs vīns vislabāk jūtas labā un pamatīgā vīna
pagrabā. Vīns tiek izgatavots pēc tradicionālām metodēm, kurā ikviens process,
sākot, no katras ogas izaudzēšanas, līdz pudeles noguldīšanai vīna plauktā ir
roku darbs, Ar prieku izgaršojam zemeņu ķiršu, rabarberu un pīlādžu vīnu. Tā ir
izcilā Latvijas ogu garša.
Iespaidiem bagāti, laimīgi atgriežamies Rīgā.
Tekstu
sastādīja un foto: Laimdota Podze