"Atmiņā puteņo sniegs" 2019. gada 13. jūnijā Preiļu PRB projekts.
2019. gada
13. jūnijā – brauciens no Rīgas uz Daugavpili.
‘’Neprasīsim no moku ceļu gājušiem notikumu stingru secību un precizitāti. Viņu
roku vadīja cits spēks. Būsim pateicīgi atmiņai, kas garus klusēšanas gadus
spējusi saglabāt to, ko dvēsele kliedza tad, kad runāja lodes, dūres un bads.
Nolieksim bijībā galvas – viņi izcieta to, kas iet pāri viena cilvēka mūžam, un
tomēr ticēja, ka tumsa nevar būt mūžīga’’ Anda
Līce
Sarmīte Rubule, Natālija Rubīne, Aija Dzērve.
Preiļu politiski
represēto biedrības ‘’Likteņa ceļš’’ priekšsēdētājas Natālijas Rubīnes stāsts
par pasākuma ideju:
Šodien gribam dot ziņu tiem, kam patīk vēsture, šodien pāršķirsim lapu pēc
lapas un izstāstīsim tos stāstus, kas atrodami muzeju krātuvēs, ka arī
stāstīsim paši un izdziedāsim dziesmas, kuras iemācījāmies Sibīrijā. Mūsu
projekta pamatā ir Lūcijas Preises sarakstītās dienasgrāmatas vēstījums. Projekta atbalstītāji: Valsts Kultūrkapitāla fonds, Latvijas Politiski
represēto apvienība, Latvijas Okupācijas muzejs, AS Pasažieru vilciens, Preiļu
Vēstures un Novadpētniecības muzejs, Preiļu novada dome, Daugavpils novada
dome, Daugavpils Universitāte un Eiroparlamenta deputāte Sandra Kalniete.
Latvijas Politiski represēto apvienības Dagnijas
Liepiņas uzruna:
‘’Šodien atcerēsimies 1941.gada notikumus,
kas ģimenēm bija neziņas un ļaunas priekšnojautas pilnas, kad tēvi tika
atšķirti no ģimenēm un mātes palika vienas ar bērniem. Kad vakar savam mazdēlam
stāstīju, kā tas notika 1941.gadā, viņš teica: ‘’Ome, tu man nestāsti tādas
šausmas, tas nevar būt! Tas nav godīgi!’’
Tā ir daļa no mūsu pagātnes, no mūsu sāpes. Šodien novēlu, lai mūsu
bērniem nebūtu jāpiedzīvo tas, ko
piedzīvojām mēs. Lai visiem šodien jauka diena!’’.
Saunas pagasta Smelteru folkloras kopa""Golūda"".
Dziesmas Rozas
Deidules izpildījumā.
Roza Deidule, cilvēks, kuras senči uz Sibīriju bija devušies zemes
meklējumos. Sibīrijā dzīvojot, viņa satika tur izsūtītos latviešus.
Natālijai dzimšanas diena..
Atmiņu stāsti:
Paulīnes Vanagas
(Anspokas), dzimušas
1913.gadā, Preiļu pagasta Puncuļu sādžā, atmiņas: ‘’Bet ir lietas, ko nevar atgriezt atpakaļ. Tā ir
mana izpostītā ģimene. Es nezinu sava vīra kapa vietu. Es nevarēju audzināt,
apmīļot un skolot savas mazās meitiņas. Vienpadsmit gadus es pār viņām tikai
zināju, bet neredzēju, nevarēju ne sarāt, ne vajadzīgajā brīdī palīdzēt ar
padomu. Kad 1957.gadā atgriezos Latvijā, manas mazās meitiņas bija jau lielas
un, man par vislielāko sāpi, svešas.
Šodien visvairāk pārdzīvoju nevis Sibīrijā pārciestās mokas un badu, bet to, ka
nevarēju iedot saviem bērniem – savu mātes mīlestību un padomu.’’
Aivara Vāmas, dzimuša 1931.gadā, Jelgavas apriņķa Dobeles pagasta ‘’Lauciņu’’ mājās, atmiņas: Vēstule no Omskas 1946.gada 23.decembrī ‘’Sāku braukt uz mājām. Pa ceļam paliku slims ar šarlaku. Mani nosēdināja stacijā no vagona, slimnīcā ievietoja 29.septembrī. Pēc divām nedēļām paliku uz abām ausīm kurls, kreisā auss sāka tecēt, bet labā sāka aiz auss pampt. Bija jātaisa operācija, uztaisīja 17.oktobrī. Mēs braucām abi ar māsiņu, viņa aizbrauca tālāk. Es nezinu, vai viņa pārbrauca mājās. Mana rēta sāka jau dzīt. Drīz būšu vesels, bet nezinu kā pārbraukšu mājās. Naudas nav ne kapeikas, esmu viens lielā pilsētā, pilsēta sveša, visi krievi. Nezinu, kā pārbraukt mājās. Ziema auksta, apģērba silta nav. Būs jāpaliek līdz pavasarim. Es saņēmu dienā 300 gramus maizītes, vienu reizi dienā zupu un divas reizes tēju. Lūdzu, atsūtiet papīru, konvertus un markas, man naudiņas nav, nevaru nopirkt. Naudiņu nesūtat, man pases nav, nevaru saņemt. Priecīgus Ziemassvētkus Jums mājiniekiem, bet man viņi būs bēdīgi, bez mīļās māmiņas un papiņa, mīļās Dzimtenes arī nava’’.
Lūcijas Preises, dzimušas 1908.gadā, Madonas apriņķa
Liezeres pagasta ‘’Andrēnos’’, atmiņas:
Ir tāds ciems ‘’Umļekāns’’ Uzdevums Jaunajā 1988.gadā, no manis pašas.
Jāpieraksta pilna mana pēdējā dienasgrāmata. Tā iesākta pirms 53 gadiem. Papīrs
būs jau sadzeltējis. Sākumā rakstīts ar tinti un spalvu, vēl priekšā pildspalvu
laiks, arī jau pagāja. Nu rakstīšu ar lodīšspalu. Un reiz arī šis pēdējais
ieraksts būs vēsture.
‘’Nav dzīves, tikai darbs. Jāiztur. Ar ticību, ka bērniem tā nebūs, tiem jātiek
tālāk. Par ko tik bargs šis laiks? Šai zemei (Sibīrijai) tiks darīts pāri mums
aizejot. Bet tai zemei (Latvijai), no kuras mēs atrauti, jau tika darīts pāri.
Mēs neesam nedzīvi roboti – kur vajag un kā vajag novietot. Mēs dzīvi cilvēki,
ar sirdi un dvēseli mīlam savu Latviju. Ir sapnis atgriezties, sapnis būt kopā
ar savu tautu. Uz kurieni skrien domas un skrietu paši, kā naktstauriņi uz
uguni. Te barga un bagāta Nākotnes zeme. Reiz uz Zejas uzcels spēkstaciju,
plūdu vairs nebūs. Paliks ziemas aukstums un vasaras karstums, bez maiguma
pavasarī un rudeņi, iemīlēta, kā otra dzimtene. Te bērni var apmaldīties un
palikt, mēs vienmēr ceļu uz dzimteni zināsim un atradīsim. Mēs kā gājputni, kas
rudenī aizlidojuši, pavasarī atgriežas. Viņu rindai pakaļ gribas stiept savas
rokas, gribas lidot un aizlidot uz savu dzimteni.
Mīļā, Dzimtene! Skolā mācīti dzejnieku vārdi. Nu izjusti un izsāpēti. Un tālumā
īsti saprasti. Var iemācīties tos teikt. Bezgala mīļotā zeme ... .’’
Jevgēnijas
Kauliņas dzimušas
1932.gadā Sakstagala Vorkaļu sādžā, atmiņas:
''1947.gadā mūs palaida uz mājām. Latvijā nodzīvojām līdz 1950.gadam. 1950.gada
31.janvārī apcietināja mammu, pasakot, ka viņa aizbēgusi no Sibīrijas. Lieta
tāda, ka viņa Sibīrijā nesagaidīja pasi, domādama, ka to izņems šeit Latvijā.
Kad mammu apcietināja, tēvs otrajā dienā aizbrauca uz Rēzeknes cietumu un
pateica, ka mamma nav vainīga, bet cieš viņa dēļ. Viņš teica, lai sūta visu
ģimeni. Dokumentos tā arī rakstīts, ka izsūtījumā dodamies brīvprātīgi. Mammu
panācām Kuibiševā. Tur ģimeni savienoja. Pietrūka pavisam nedaudz, lai mammu ieliktu
cietumā, viņai draudēja trīs gadi cietumā.
Mūs aizveda uz Krasnojarskas apgabala Perspektivnajas ciemu. Dzīvot bija
vieglāk nekā pirmajā izsūtījumā. Bija dārzs, zemi varēja rakt cik gribi.
Uzcēlām savu mājiņu, es jau sapratu krievu valodu. Ciematā bija uzceltas 10
mājas un klubs. Vakaros gājām uz klubu, pasākumus rīkojām, Jaungadu atzīmējām.
Bija koris, rādīja filmas. Vietējie iedzīvotāji gan bija maz izglītoti, brālis
ieguva šofera – traktorista tiesības un strādāja uz traktora. Atmiņā palikuši
skaistie atpūtas vakari. Viens tatāru vīrietis spēlēja ermoņikas, dziedājām
pārsvarā krievu dziesmas. Vietējie no mums iemācījās strādāt, mēs no viņiem –
valodu. Es apprecējos, mans vīrs bija ukrainis. Piedzima dēls un meita. Ar
bērniem sarunājāmies krievu valodā. Kad atgriezāmies Latvijā pēc Staļina nāves,
bērni iemācījās runāt latviešu valodā un beidza latviešu skolas.’’
Pētera Anspoka, dzimuša 1936.gadā Saunas pagasta
‘’Jašorē’, atmiņas: ‘’Kad pirmo reizi gājām uz
klubu, arī tad izsūtītie atšķīrās no vietējiem. Mēs, kaut sliktās drēbēs, bijām
saģērbušies kulturāli. Viņiem, gan sievietēm, gan vīriešiem bija vatētās bikses
un pufaika, kājās voiloki vai gumijas zābaki, galvā ausene.
Ziemā ragavas viņiem bija bez metāla sliecēm, bullim bija ko vilkt. Viens
kalējs no izsūtītajiem izkala kamanas, tad gan visiem bija brīnums. Ar šīm
kamanām brauca sovhoza priekšsēdētājs. Sovhozā bija tikai viena mašīna ZIS 105,
ceļu tur nebija, sastūma melnzemi un brauca.. Sausā laikā ceļš bija kā asfalts,
slapjā laikā pabraukt nevarēja.
Celtniecībā gatavojām ķieģeļus. Vispirms lielā platībā noraka melnzemi, apakšā
palika tāda balta. Pielēja ūdeni un ar zirgiem mīcīja, kamēr izveidojās putra.
Tad pievienoja salmus un kūtsmēslus un atkal mīcīja, kamēr izveidojās
viendabīga masa. Tad lēja formās un saulē kaltēja. Izžuvušos ķieģeļus krāva
lielās kaudzēs un izmantoja celtniecībā.’’
Ritas Gribuškas
(Vāmas) dzimušas
1935.gadā, Dobeles pagasta ‘’Lauciņu’’ mājās, atmiņas:
‘’Izsūtījumā nomira mana māte un tēvs. Es Latvijā atgriezos 1946.gada rudenī.
Par tēva nāvi uzzināju 1989.gada 11.februārī.
1949.gadā es dzīvoju pie radiem un mācījos Dobeles 7-gadīgajā skolā, 5.b klasē.
25.marta rītā ar dažiem bērniem gāju uz skolu. Tajā dienā vilcieni svilpa daudz
biežāk un skaudrāk kā citus rītus. Bija dzirdamas lokomotīvju skaņas, jo es
dzīvoju 1 km no Dobeles stacijas. Visi bērni savā starpā sarunājās, kas varētu
būt noticis. Bija latviešu valodas stunda, vajadzēja rakstīt domrakstu. Kad
ienāca latviešu valodas skolotāja, viņa lika bērniem kādu brīdi pastāvēt
klusumā, jo nebija ieradušies dvīņi Lilita un Ēriks. Skolotāja teica, ka viņi
šajā klasē vairs nekad nerakstīs domrakstus. Uz jautājumu ‘’kāpēc?’’, viņa
atbildēja, ka nedrīkst teikt. Mēs laikam nojautām ko baisu un visi sāka
raudāt.’’
‘Bijušās
Daugavpils apriņķa, Vārkavas pagasta Mazkursīšu pamatskolas skolotājas
Marijas Lazdiņas atmiņas par
1949.gada 25.martu: ‘’Strādāju kā skolotāja Mazkursīšu pamatskolā. 1949.gada
24.martā divas šīs skolas skolotājas tikām uzaicinātas uz Vārkavu, uz sanāksmi.
Neierasties uz sanāksmi nedrīkstēja, tāda bija pavēle. Nezinājām, par ko būs
sanāksme, bet bija jāiet, jo skolotājam jābūt apzinīgam.
Ceļš no Kursīšiem līdz Vārkavai nebija īsais. Gājām kājām pa izmirkušu lauku
ceļu, apavu arī nebija piemērotu. Kad sasniedzām Vārkavu, mūs pārsteidza daudzi
formās tērpti cilvēki, bijām naivas un daudz ko nesapratām.
Ieradāmies skolas telpās, kur sajutām kaut ko briesmīgu. Gribējām doties projām,
kad pamanījām, ka pie ārdurvīm un logiem stāv bruņoti vīri. Ārā vairs nelaida.
Domājām, ka mēs visi esam arestēti.
Iestājoties tumsai, mūs uzrunāja krievu valodā un paziņoja, ka šonakt tikšot
organizēta vietējo cilvēku izvešana. Šeit atrodoties tie, kuru uzdevums būšot
aprakstīt mājās paliekošo inventāru un aktu nodot valdībai.
Ziņa bija drausmīga. Atceros, cik bija šausmīgi, kad vienam starp mums
esošajiem pēc paziņojuma saņemšanas sākās krītamās kaites lēkme. Telpa bija
tumša, palīdzības nekādas. Viss redzētais likās kā elle un tā visu nakti.
Uz rīta pusi tikām formēti grupās un ievietoti vaļējās smagajās automašīnās. Es
braucu ar vairākiem karavīriem apakšpulkveža vadībā.
Gaismai austot tuvojāmies Kursīšu skolai, lika izkāpt. Domāju, ka tagad iesim
pēc manas mammas, kura dzīvoja pie manis skolā, bet tēvs bija izsūtīts uz
Urāliem. Nē, pagājām garām un tuvojamies Mačānu sādžai, kur dzīvoja mana
draudzene Tekla Onckule. Bargais liktenis bija viņu skāris. Apakšpulkvedis
atļāva atvadīties. Pēc tam ilgi sarakstījāmies.
Devāmies tālāk līdz sasniedzām Antona Praņevska māju. Arī tur tika dota pavēle
posties ceļā. Pēc tam devāmies uz Zosiniem pie manas māsas vīra brāļa Lāča
Jura. Ienākot mājās, nesastapām neviena cilvēka. Uz sliekšņa redzējām spaini ar
kūpošiem kartupeļiem, kas bija domāti lopiņu barošanai. Vaļā bija mājas un citu
ēku durvis.
Iegājām šķūnī un pēkšņi man kļuva tik grūti, ka lūdzu atļauju nokrist uz siena.
Neatļāva. Lika doties atpakaļ pie Praņevska. Šeit redzēju cilvēkus, kuri nekur
negribēja doties, teica: ‘’Lai šaujot uz vietas’’. Sāku cilvēkus drošināt,
pārliecināt par to, par ko nebiju pārliecināta pati. Atceros, ka līdzi ieliku
sīpolus un vadmalas baķi, kuru mājas ļaudis negribēja ņemt, jo neticēja, ka būs
vajadzīgs.
Kad biju sarakstījusi visu atlikušo mantu, lūdzu priekšniekam atļauju aiziet uz
savu dzīvokli skolā paēst. To man atļāva.
Ejot mājās, ceļā sastapu savu skolēnu vecākus ar izmisušām sejām un atklātu
pārmetumu. Viņi jautāja, kā es varēju gadīties šajā briesmīgajā darbā. Centos
stāstīt cilvēkiem, kā tas notika, bet vēl šodien nezinu, vai viņi man noticēja.
Kas gan varēja turēties pretī tā laika varai?!
Tā beidzās šis briesmīgais manā dzīvē melnais nakts rēgs, ko nevaru aizmirst
visu mūžu.’’
Gala stacija Daugavpils..
Laimdota Podze: ‘’
Šodien 78.gadadiena no tā vēsturiskā posma, kas aizsākās 1941.gada 14.jūnijā.
Patiesībā viss aizsākās daudz, daudz agrāk. Gatavošanās iedzīvotāju izvešanai
aizsākās tūdaļ pēc Latvijas okupēšanas 1940.gada 17. Jūnijā, kad Latvijā tika
ieviests un nostiprinājās padomju režīms. Kopš okupācijas sākuma nepārtraukti
tika izplatīti saukļi par modrības celšanu, ienaidnieku atmaskošanu, tika
izdots kaitniecības apkarošanas likums. Jau 1940. gada vasarā sākās tautas ienaidnieku un citu,
šķiriski svešu elementu meklēšana, uzskaite un apcietināšana.
Rīgā, 1941.gada 13.jūnijā ‘’Uzvaras laukums’’ bija pilns ar autotransportu –
bija sabraukušas gan vieglās, gan smagās automašīnas. Rīgā, 13.jūnijā, cilvēki
steidzās savās ikdienas gaitās, no Torņakalna stacijas pienāca un atgāja
vilcieni uz Jūrmalu. Kaut kas tomēr bija citādi, cilvēki tad vēl nenojauta, ka
Torņakalna preču stacijā stāv preču vagoni un jau iekārtoti cilvēku uzņemšanai.
Lūcija Bulēna savās atmiņās raksta: ‘’Laukums ļaužu pilns, lopu pārvadājamie
vagoni jau stāvēja ierindā. Mums piebraucot, tika atņemtas pases, apsargi
stāvēja visapkārt, vagoni pilni ar cilvēkiem, mums arī vieta atradās. Tēvs
satika savu darba biedru ar sievu, viņš tēvam saka: ‘’Zini, vakar es pats tos
vagonus sagatavoju, aizrestoju lodziņus, taisīju lāviņas un tualeti. Kas to
būtu domājis, ka pašam te būs jābrauc nezināmā virzienā.’’
Vagonu sagatavošanai tika sūtīti cilvēki no rūpnīcām, fabrikām un katram tika
stingri piekodināts – klusēt. Stacijā Grīva tika sagatavoti 5 lopu vagoni,
Daugavpilī 24 lopu vagoni. Kopumā tika sagatavoti 926 vagoni. Izsūtīšana
Latvijā notika no 53 savākšanas stacijām. Ceļš, kas ģimenēm bija šaubu un
ļaunas priekšnojautas mākts, bija pilns neziņas. Iedzīvotājus izveda caur
trijām Latvijas robežstacijām – Indru, Zilupi un Valku. Golgātas ceļš, kas
aizsākās Liepājā 1941.gada vasarā ilga līdz 15. Jūlijam. 1942. gada vasarā
pārvietošana turpinājās uz ziemeļiem, sasniedzot Dudinku vai citu nometinājuma
vietu, jo gala stacija katram no Dzimtenes ar varu izrautajam cilvēkam bija rūpīgi
izplānota. Cilvēkiem bija sākusies cīņa par izdzīvošanu""
Šodien mēs veicām tikai nepilnus 300 km, bet sajūtas bija dīvainas. Un varu
apliecināt, ka tikai dzīvā atmiņa nekad nepazudīs no tautas pieredzes un būs
nozīmīga liecība par pārdzīvoto laiku. Esam tā paaudze, kurai Latvijas vārds
vienmēr būs svēts!