Anitas Eglītes atmiņu stāsts
‘’Latvijas
Arhīvu’’ pielikuma ‘’Represēto saraksts’’ 1995. gada 4. Numurā ievietotie dati
liecina, ka laikā no 1949. gada 25. Līdz 29. martam no Valkas apriņķa izsūtītas
663 ģimenes, no tām 555 ģimenes kā kulaki, bet 108 ģimenes kā buržuāziskie
nacionālisti. Kopskaitā – 2131 cilvēks. Viņu vidū bijuši 158 bērni vecumā līdz
7 gadiem, no 7 līdz 16 gadiem – 368, no 16 līdz 60 gadiem – 1141, vecāki par 60 gadiem – 464 cilvēki. Palsmanes pagastā izsūtīto skaits bijis 171, gandrīz visi no viņiem izsūtīti uz Tomskas apgabala Zirjanskas rajonu.
No
Palsmenes pagasta ‘’Jaunlielmežu’’ mājām izsūtītas: Bērzkalne Karlīna Voldemāra
meita, dzim 1911. gada, viņas mazā, 1944. gadā dzimusī meitiņa Anita Bērzkalne
un 1879. gadā dzimusī Vīramāte Emīlija Bērzkalne. Vēl šai pašā lietā ar Nr.
3764 par "atbalstu nacionālistiskajiem bandītiem" izsūtītas Karlīnas
māsa Lekse Emma Voldemāra meita, dzim. 1900. gadā, un viņu abu māte Lekse
Kristīne, dzim. 1879. gadā.
Anitai
tagad ir cits uzvārds (Eglīte), jauka ģimene, aizvadīts saturīgs darba mūžs, taču
nodarītā netaisnība kā samilzusi skabarga ik pa brīdim sevi atgādina un sāp
joprojām.
Vai tev ir kas saglabājies atmiņā par toreizējo izsūtīšanu?
Tikai atseviški uzplaiksnījumi, toties jo spilgti. Labi atceros to miglaino
rītu un salīkušu zaldāta stāvu pie škūnīša, kad citi iebruka istabā un mums
bija jāsavācas pusstundas laikā.
Prātā
palicis arī brauciens automašīnas kravas kastē uz Valku. Tur mūs sadzina tumša
vagonā ar aizrestotiem lodziņiem, kurā jau bija daudz cilvēku. Kādam bija
līdzpaņemta svece, tās gaismiņa nemierīgi līpinājās vagona stūrī. Kad ešelons
pēc ilgas stāvēšanas smagi nokratījāš un lēnītēm sakustējās, visi sāka dziedāt
‘’Dievs kungs ir mūsu stiprā pils’’. Vēl tagad, kad baznīcā dzied šo dziesmu,
man pārskrien drebuļi, iztēlē es spilgti saredzu sīko sveces liesmiņu un to
bezgalīgo tumsu, kas šoden man škiet kā materializējies izmisums.
Vagona
grīdā cauruma nebija, tika lietots smirdošs spainis, un tas pats vienmēr bija
pilns. Nācās pacietīgi gaidīt, kad ešelonu apturēja un visus sadzina kārtot
dabiskāš vajadzības uz sliedēm zem vagoniem, Zaldāts ar flinti stāvēja klāt.
Man jau tur vietas pietika, nezinu, kā bija lielajiem.
Kad
bijām aizbraukuši galā, pavasara šķīdoņā dēļ pirmās pāris nedēļas nācās
nodzīvot nometnes barakās. Mēs ar mammu tikām gulēt nāru augšstāvā. Plosījās
dizentērija. No rītiem es no sava otrā stāva palūrēju pāri lāvas malai un itin
bezkaislīgi secināju: ‘'Tas ir tāds dzeltens un nekustas – tātad nomiris, tas
arī tāpat un vēl tas tur tālāk.’’ Vēlāk viņus aizvāca projām. Nekādu šāusmu vai
pārdzīvojumu manā bērna prātā toreiz nebija.
Un tomēr, kā tu būdama vēl pavisam mazs bērnelis, uztvēri šo tik briesmīgo
pāridarījumu?
Kad dzīvojām jau sādžā, kāda krievu sieviņa, laikam jau mani žēlodama,
paretam atnesa pa krūzītei piena, lai glābtu no bada. Es nevarēju to pienu
iedzert, vienkārši nespēju norīt nevienu malku, jo tas bija – „krievu piens!’’
Mamma mēģināja mani pierunāt, lūdzās, pat uzdeva ar žagariem, nekas nelīdzēja.
Tad esot izdevies pārliecināt mani pienu tomēr iedzert, iestāstot, ka to
atnesusi latviešu tantiņa. Tik daudz apjēgas, ka latviešiem taču nebija govju,
man vēl nebija.
Kur jūs nometināja uz dzīvi?
Tomskas apgabala Zirjanskas rajona Dubrovkas sādžā, tajā dzīvoja ap 500
nabadzīgu sievu un bērnu. Sākumā manīju tikai divus vīriešus invalīdus. Vienam
trūka roka, otram nebija kāja, bet sievu vidū viņi bija itin cienīti.
Mēs
dzīvojām sādžas galā, ko sauca par ‘’tatarku’’, jo mājas bija cēluši izsūtītie
tatāri. Aiz mūsu mājas bija vēl viena māja, un tad tūlīt sākās mežs. Taigā auga
atsevišķas koku skupsnas, vietumis tik balti bērzi, ka malku nesot piedurknes
apbira kā ar krītu. No tāsīm vietējie taisīja saimniecības traukus, mēs reizēm
tāsis izmantojām rakstīšanai. Auga arī apses un skujkoki, zem kokiem bija tik
bieza zāle, ka sēnes varēja pamanīt tikai tad, kad gandrīz uzkāpa tām virsū.
Ziedēja neparasti skaistas puķes – smaržīgas dzeltenās lilijas, mums zināmās
‘’sviesta bumbas’’, tikai koši oranžā krāsā, ko tur sauca ‘’ogoņki’’, lillīgi
ķeizarkroņi, kuru sakneņi bija ēdami. Kamēr musējie iemācījās tos pienācīgi
sagatavot, daudzi saindējās. Taigā auga visādas zālītes, kas pirmajos gados
bija mūsu galvenais uzturs.
Kā tev gāja ar mācībām skolā?
Dubrovkā bija septiņgadīgā skola, bērnu gan visās klasēs pamaz. Skolotāji
bieži mainījās, laikam arī vairums no viņiem bija no izsūtītajiem. Skolā bija
vienīgais sādžas pulkstenis, tāds uzvelkamais ar bumbām, un tam pašam bija
tikai minūšu rādītājs. Kad zināmās minūtes bija noskaitītas, noskandināja zvanu
un mācību stunda bija beigusies. Uz skolu parasti nekavējām, šķiet, ka laiku
apjauta pēc gaiļu dziedāšanas.
Skolā
mums patika, dauzījāmies līdz nemaņai, īpaši pusdienlaikos, kad skolotāja
aizgāja apkopt savus lopiņus. Ko ēst gan nebija ne skolā, ne mājās. Tikko
iemācijos rakstīt, viens no maniem pirmajiem rakstu darbiem bija vēstule ar
adresi ‘’Moskva, Kremļ, tovarišču Staļinu’’. Lielie protams, uzrakstīja
priekšā, bet es cītīgi parrakstīju lūgumu apžēlot mūs un tēvu, rakstīju
vairākkārt. Nezinu, vai tas bija manu vēstuļu nopelns, bet tēvam, pēc
iznākšanas no meža, piespriestos 25 gadus un 5 gadus bez tiesībām samazināja
līdz 10 gadiem un 2 gadiem bez tiesībām. Sākumā viņš bija izsūtīts uz Komi
APSR, bet pēdējā ieslodzījuma vieta bija Dubrovas lēģeris Mordovijā, dīvainas
sagadīšanās pēc, vieta ar tādu pašu nosaukumu kā mūsu sādža. Viņu amnestēja
1958. gada 23. maijā, reabilitēja 1991. gada 2. decembrī.
Kāpēc jūs ar mammu tur noturēja tik ilgi? Vecāmāte un mammas māsa Kristīne un
Emma Lekses tika atbrīvotas 1956. gada 5. jūnijā, bet tēvs Jānis Bērzkalns,
kura ‘’vainas’’ dēļ jūs tikāt izsūtītas, jau bija atgriezies Latvijā, bet jūs
atbrīvošanas apliecību saņēmāt tikai 1960. gada 17. februārī.
Neviens mums nekad to netika paskaidrojis. Vecmāmiņa tik ļoti negribēja gulēt
smagajā Sibīrijas zemē, kur pāri kapu kopiņām bradā cūkas un citi lopi. Viņa
karsti un bezcerīgi ilgojās atgriezties Latvijā, tika stāstījusi man par
Vidzemes kapsētām, kur smiltis esot gaišas un vieglas, taču viņa nomira jau
1955. gada 31. augustā, nācās vien apglabāt viņu sādžas kapsētā, piekalnītē,
latviešu rindā. Tagad droši vien kopiņa vairs nebūtu atrodama, viss pamests un
aizaudzis.
Mamma
strādāja kolhozā, mani sūtīja mācīties vidusskola uz Zirjansku. Tur no mūsu
sādžas apmēram 20 km attālumā bija 11 klašu skola. Pa izdangātu meža ceļu turp
mēs gājām 4 vai pat visas 5 stundas, mājup parasti nokļuvām pa trim stundām.
Gājām vairāki kopā, jo bija bail no vilkiem. Reiz putenī gandrīz nosalu, tā
negribējāš pēc apsēšanās vairs celties augšā, mani izglāba draudzene Ruta
Bērtiņa, kas purināja un vilka līdzi brist tālāk.
Skolas
laikā pa nedēļu paliku Zirjanskā nakšņot pie kādas pensionētas skolotājas.
Viņas znots savā ģimenē bija deviņpadsmitais bērns, izdzīvojuši no lielā pulka
gan bija tikai trīs, tas vien liecina par turienes apstākļiem un medicīnas līmeni.
Kādas bija izjūtas pēc atgriešanās Latvijā
Māju vairs nebija, nekādu dokumentu arī mums nebija, bez pases nevarēja dabūt
pierakstu, bet bez pieraksta nevarēja dabūt darbu un nokārtot dokumentus. Kādu
laiku mitinājāmies pie radiniekiem. Tad mums uz brīdi izdevās pierakstītites
pie paziņām privātmāja Siguldā un ar grūtībām izklapatot izziņu par manis
piedzimšanas faktu, pēc tam saņēmu arī pasi. Beidzot mammai laimējās dabūt
sētnieka vietu Klusajā ielā, alga bija 30 rbļ. mēnesī, varējām ievākties savā
vienistabas dzīvoklītī, gan bez jebkādām ērtībām. Tajā mēs dzīvojām vēl tad,
kad biju jau precējusies un uz mana rasējamā dēļa atradās vienīgā vietiņa mazās
meitiņas pārtīšanai.
Pabeidzu
divas pēdējās klases Rīgas 15. vidusskolā, pēc tam studēju Ļeningradas Sakaru
institūtā. Strādāju VEFā un Zinātņu Akadēmijā.
Tās bija mācību iestādes ar krievu mācību valodu. Kā tu apguvi tik sulīgu un
izteiksmīgu latviešu valodu?
To pašu man jautāja eksaminētājas, kad 1994. gadā man bija jākārto latviešu
valodas eksāmens, lai kļūtu par ierēdņu kandidātu un varētu strādāt VID
Latgales priekšpilsētas nodaļā. Viņas smējās locīdamās, kad es izklāstīju visu
savu latviešu valodas mācību pieredzi. Vecmāmiņa no nezin kur sadabūtas ābeces
mācīja man latviski lasīt – boksterēt. Man tas šausmīgi nepatika, es visu laiku
ar kvēlu ilgošanos skatījos uz viņas briļļu rāmīti, kurā knapi turējās viens
stikliņš .Mana vienīgā vēlēšanās bija – kaut stikliņs izkristu un pazustu. Un
tā patiesi notika: stikliņš izkrita, ieripoja spraugā starp grīdas dēļiem un
droši vien iekrita pagrabā zem mājas. Briļļu vairs nebija un manas latviešu
valodas mācības līdz ar to bija beigušās. Bet, ja nopietni, tad latviešu valoda
ir mana dzimtā valoda, labi protu krieviski un Sibīrijā tīri labi iemācījos
vāciski. Ar vienu no izsūtītajām vāciešu ģimenēm, kas tagad dzīvo Vācijā, vēl
arvien paretam sazinos. Gribētos kopā ar viņiem vēlreiz aizbraukt uz tām
vietām, kur pagājusi mūsu bērnība.
Kāda šodien ir tava attieksme pret visu notikušo?
Es personīgi spētu piedot man nodarīto un nekādi nevaru saprast, kāpēc šodien
vēl būtu jātiesā tie vecīši, lai kurā pusē viņi būtu karojuši, kas tapat pēc
īsa brītiņa stāsies Dieva tiesas priekša. Bet meitas man saka, ka es no tiem
‘’Staļina režģiem’’ tik un tā netieku laukā. Tas zīmogs ir uz visu mūžu.
Visvairāk
es neciešu liekulību un savtīgumu. Šogad 16. februārī Politiski represēto
apvienība rīkoja tikšanos ar Rīgas Domes pārstāvjiem no ‘’Latvijas ceļa’’, kas
nepārprotami notika priekšvēlēšanu kampaņas ietvaros. Pēc tam bija uzklāts
varens galds, kur netrūka nēģīšu un citādu labumu, bet es, tāpat kā toreiz
bērnībā, nespēju norīt ne kumosa. Vari man ticēt, tā nebija izlikšanās.
Foto: Anita Bērzkalne (Eglīte) 2. rindā 1. no kreisās puses 1955. gadā Tomskas apgabala Zirjanskas rajona Dubrovkā
Intervēja: Dzintra Vīksna