BIEDRĪBAS
,, LATVIJAS POLITISKI
REPRESĒTO APVIENĪBA ” (LPRA)
STATŪTI
1.1. LPRA ir politiski represēto
personu biedrība, kas savā darbībā vadās no humānisma principiem, ievēro
Latvijas Republikas likumus, šos Statūtus, biedrības Programmu. Biedrība
darbojas Latvijas Republikas teritorijā un sadarbojas ar radniecīgām biedrībām kā Latvijā, tā arī citās valstīs.
1.2
Biedrībai ir sava simbolika -
zīmogs, spiedogi, karogs, veidlapas, nozīmītes un apliecības.
1.3
LPRA ir juridiska persona, kas
reģistrēta likumā noteiktā kārtībā Biedrību un nodibinājumu reģistrā.
1.4
Biedrības sastāvā ietilpst teritoriālās
nodaļas, klubi un biedrības, kas ir organizatoriski un saimnieciski patstāvīgas
struktūrvienības, un kuru statūti un darbība nav pretrunā ar LPRA statūtiem un
mērķiem.
1.5
Jaundibinātās teritoriālās struktūrvienības
savu nolikumu vai statūtus kopā ar dibināšanas protokolu iesniedz LPRA Valdei.
Pamatojoties uz iesniegtajiem dokumentiem pēc Valdes priekšlikuma LPRA
Koordinācijas padome ar vienkāršu balsu vairākumu uzņem attiecīgo teritoriālo
struktūrvienību biedrībā LPRA. Biedrības LPRA teritoriālās struktūrvienības
saskaņā ar Biedrību un nodibinājumu likumu ir tiesīgas reģistrēties arī Biedrību
un nodibinājumu reģistrā, iegūstot patstāvīgas biedrības statusu, paliekot par
LPRA teritoriālo struktūrvienību.
2. LPRA darbības pamatnostādnes, mērķi un uzdevumi.
2.1. Biedrība
savā darbībā balstās uz ANO Vispārējās cilvēka tiesību deklarācijas, ANO
Starptautiskā Pakta par pilsoņu un politiskajām tiesībām, Eiropas drošības un
sadarbības apspriedes Helsinku Nobeiguma akta, Vīnes Nobeiguma dokumenta
principiem un Latvijas Republikas Satversmi, lai risinātu visus ar politiskajām
represijām saistītos jautājumus:
·
ar teritoriālo struktūrvienību
starpniecību apzina un uzskaita politiski represētos Latvijas iedzīvotājus;
·
apkopo represēto likteņus,
apzina ieslodzījuma, nometinājuma un apbedījumu vietas;
·
noskaidro represiju cēloņus,
veidus un to sekas cilvēku un tautas likteņgaitās;
·
veicina faktoloģiski
dokumentētu un literāru atmiņu vākšanu,
saglabāšanu un publicēšanu;
·
nodrošina represiju upuru
piemiņas saglabāšanu;
·
organizē juridisku, sociālu un
cita veida palīdzību politiski represētajiem;
·
iestājas par komunistiskās ideoloģijas un
režīma nosodīšanu, starptautiskā tribunāla izveidi komunistiskā režīma
realizētāju tiesāšanai;
·
pieprasa Latvijas Republikas
valdībai nodrošināt represiju rezultātā zaudētā īpašuma atgūšanu vai
kompensēšanu, ieslodzījumā un nometinājumā pavadītā laika patiesās darba
vērtības atlīdzināšanu.
2.2. Savu
mērķu sasniegšanai LPRA sadarbojas ar valsts iestādēm, sabiedriskajām,
politiskajām un reliģiskajām organizācijām un privātpersonām, kā Latvijas
Republikas teritorijā, tā arī aiz tās robežām, ja to darbības mērķi un metodes
nav pretrunā ar biedrības Programmu.
3. Latvijas Politiski represēto apvienības biedri, to tiesības un pienākumi.
3.1.
Par LPRA biedru var kļūt
jebkurš Latvijas pilsonis, kurš sasniedzis 16 gadu vecumu (izņemot bijušos
kompartijas funkcionārus un visu līmeņu VDK darbiniekus), kurš atzīst biedrības
Statūtus, Programmu un brīvprātīgi izlēmis darboties kādā no biedrības
teritoriālajām struktūrvienībām.
3.2
Biedrus uzņem attiecīgā
teritoriālā struktūrvienība pēc individuāla iesnieguma, aizpildot uzskaites karti.
Savas tiesības un pienākumus biedri realizē darbojoties LPRA teritoriālajās
nodaļās vai biedrības pārvaldes institūcijās. LPRA biedrs vienlaicīgi var tikt
reģistrēts par biedru tikai vienā teritoriālajā struktūrvienībā.
3. 3. LPRA biedram ir tiesības un pienākumi:
·
izvirzīt un tikt izvirzītam
biedrības vēlētos amatos (izņemot bijušajiem komunistiskās partijas biedriem un
VDK aģentiem);
·
apspriest LPRA vadošo
institūciju darbību, izteikt savus priekšlikumus un ierosinājumus;
·
organizēt un piedalīties
biedrības rīkotajos pasākumos;
·
apstrīdēt Koordinācijas padomē
jebkuras teritoriālās struktūrvienības lēmumu par biedra uzņemšanu vai izslēgšanu.
Koordinācijas padomes lēmumu var apstrīdēt biedrības Konferencē;
·
izmantot LPRA literatūru,
informācijas bāzi, saņemt juridiskos un sociālos pakalpojumus;
·
iesniegt savā vārdā
pieprasījumus, ierosinājumus vai citus rakstus valsts institūcijās un masu informācijas
līdzekļos;
·
realizēt savas pilsoņa tiesības
un politiskās intereses Latvijas Republikā reģistrētajās politiskajās
organizācijās ( partijās );
·
ievērot Latvijas Republikas
likumus un citus normatīvos aktus;
·
ievērot LPRA un savas
teritoriālās struktūrvienības Statūtus (nolikumu), aktīvi darboties LPRA
Programmas realizēšanā;
·
maksāt biedra naudu, attiecīgās
teritoriālās struktūrvienības noteiktajā apmērā;
·
atbalstīt LPRA biedrus un citus
politiski represētos, sniedzot tiem jebkādu iespējamo palīdzību;
·
pildīt LPRA pārvaldes
institūciju un savas struktūrvienības lēmumus;
·
propagandēt LPRA mērķus un
iespēju robežās iesaistīt biedrībā jaunus biedrus.
3. 4. LPRA biedra darbības pārtraukšana:
·
LPRA biedrs drīkst izstāties no
biedrības pēc paša vēlēšanās, paziņojot par to savai teritoriālajai struktūrvienībai;
·
biedru var izslēgt no
teritoriālās struktūrvienības, ja viņa rīcība ir pretrunā ar LPRA Statūtiem,
Programmu, vai par biedrības diskreditēšanu;
4. Organizatoriskā struktūra un
pārvaldes institūcijas.
4.1.
LPRA augstākā lēmējinstitūcija
ar biedru sapulces tiesībām ir biedru ievēlēta pārstāvju sapulce, jeb Konference, kura sanāk ne retāk kā vienu reizi gadā.
Ārkārtas Konferenci sasauc ar Koordinācijas padomes vai Valdes lēmumu vai, ja
to pieprasa 51% teritoriālo struktūrvienību, vai ne mazāk kā viena
desmitdaļa biedru, vai LPRA
priekšsēdētājs, vai revīzijas komisijas priekšsēdētājs.
LPRA
Konference:
·
pieņem vai maina
LPRA Statūtus ar ne mazāk kā 2/3 balsu no Konferencē klātesošo delegātu skaita,
·
pieņem un maina
LPRA Programmu ar vienkāršu balsu vairākumu;
pieņem aicinājumus, paziņojumus un
rezolūcijas;
·
apstiprina LPRA emblēmu un
karogu;
·
pieņem jebkuru lēmumu par LPRA
darbību, kas nav pretrunā ar LR likumiem un šiem Statūtiem.
·
noklausās, izvērtē un
apstiprina Valdes un Revīzijas komisijas darbības pārskatus;
4.2.
Konference ir
lemttiesīga, ja tajā piedalās ne mazāk kā 50%+1 no izvirzīto pārstāvju
kopskaita. LPRA priekšsēdētājs, priekšsēdētāja vietnieks, Valdes locekļi un Revīzijas komisijas locekļi
piedalās Konferencē ar tādām pašām tiesībām, kā no teritoriālajām struktūrvienībām
izvirzītie pārstāvji.
4.3.
Vispārīgus jautājumus
Konference lemj ar vienkāršu balsu vairākumu no klātesošo locekļu skaita.
Konferencē pieņemtie organizatoriskie lēmumi ir obligāti pildāmi visām
biedrības teritoriālajām struktūrvienībām un vēlētajām personām.
4.4.
Konference noklausās LPRA
priekšsēdētāja un Revīzijas komisijas atskaites ziņojumus, informē Konferences
dalībniekus par aktualitātēm un problēmām. Konferences delegāti izsaka
teritoriālo struktūrvienību priekšlikumus, prasības, un vēlējumus LPRA
institūcijām. Reizi divos gados, aizklāti balsojot, ar vienkāršu balsu
vairākumu, bet ne mazāk kā 50% plus viena balss no klātesošo delegātu skaita
ievēlē LPRA priekšsēdētāju. Atklāti, ar
vienkāršu balsu vairākumu ievēlē Revīzijas komisijas sastāvu un teritoriālo
struktūrvienību izvirzītos kandidātus Koordinācijas padomei.
4.5.
Konferenču
starplaikā LPRA augstākā vadības institūcija ir Koordinācijas padome – teritoriālo
struktūrvienību pilnvaroto personu pārstāvniecība, ko sasauc Valde ne retāk kā
četras reizes gadā. Ārkārtas Koordinācijas padomes sēdi sasauc ar Valdes
lēmumu, vai, ja to pieprasa 51% teritoriālo struktūrvienību, vai ne mazāk kā
viena desmitā daļa biedrības biedru, vai LPRA
priekšsēdētājs, vai Revīzijas komisijas priekšsēdētājs.
4.6.
Koordinācijas padomes organizatorisko
darbu veic Valde, nosakot tās sasaukšanas laiku un vietu. Darba kārtības projektu Valde izziņo ne
vēlāk kā 10 dienas pirms sēdes un par to paziņo visām teritoriālajām
struktūrvienībām.
4.7.
Koordinācijas
padome:
·
pēc LPRA
priekšsēdētāja ieteikuma ievēlē LPRA priekšsēdētāja vietnieku, Valdi un
sekretāru;
·
uzņem biedrībā
jaunas teritoriālās struktūrvienības;
·
pieņem aicinājumus, paziņojumus
un rezolūcijas;
·
pieņem jebkuru lēmumu par LPRA
darbību, kas nav pretrunā ar LR likumiem un šiem Statūtiem.
Valde:
·
organizē LPRA Konferences un
Koordinācijas padomes lēmumu izpildi;
·
izstrādā LPRA darbības plānus,
budžeta projektus, organizē to izpildi un sagatavo pārskatus par paveikto darbu;
·
slēdz līgumus, pārvalda LPRA
īpašumus un kustamo mantu;
·
nodibina komisijas pastāvīgu
vai īstermiņa uzdevumu veikšanai un vada to darbu;
·
pieņem un atbrīvo no darba algotos
darbiniekus un nosaka tiem algas esošā gada budžeta ietvaros;
·
izvēlas LPRA pārstāvjus un
izveido delegācijas dažādiem organizatoriskiem un starptautiskiem pasākumiem;
·
LPRA priekšsēdētāja nomaiņas
vai atkāpšanās gadījumā Valde atkāpjas pilnā sastāvā;
4.9.
Valdes sēdes ir atklātas un
lemttiesīgas, ja tajās piedalās 50% plus viens no ievēlētajiem valdes
locekļiem. Lēmumi tiek pieņemti ar klātesošo valdes locekļu vienkāršu balsu
vairākumu.
4.10.
LPRA Revīzijas komisija, kā uz
diviem gadiem ievēlēta biedrības saimnieciskās
un
finansiālās darbības revīzijas institūcija,
pieņem lēmumu ar vienkāršu balsu vairākumu:
·
ievēlē no sava sastāva Revīzijas
komisijas priekšsēdētāju un sekretāru ;
·
regulāri pārbauda biedrības
finanšu dokumentāciju un finansiāli saimnieciskās darbības atbilstību Statūtiem
un Latvijas likumiem;
·
sagatavo un iesniedz
Koordinācijas padomei, Valdei un LPRA Konferencei ziņojumus par budžeta
izpildi, finansiālo un saimniecisko darbību un Statūtu ievērošanu;
4.11.
LPRA Revīzijas komisijas locekļi
nevar vienlaikus pildīt citus vēlētus vai
algotus amatus biedrības vadības institūcijās.
5. LPRA
finansiālā un saimnieciskā darbība.
5.1.
Latvijas Politiski represēto
apvienība kā juridiska persona saskaņā ar šiem Statūtiem likumā noteiktā kārtībā
īsteno finansiālus darījumus un norēķinus un ir tiesīga veikt bezpeļņas
saimniecisko darbību sava īpašuma uzturēšanai un izmantošanai biedrības mērķu
sasniegšanai.
5.2.
LPRA ir savi norēķinu konti bankās,
tās finansiālo darbību vada LPRA priekšsēdētājs vai viņa vietnieks un realizē
algots grāmatvedis.
5.3.
Biedrības mantu un finanses
veido biedru naudas iemaksas 15% apmērā no katras teritoriālās struktūrvienības
biedru gada iemaksām, atsevišķu fizisku vai juridisku personu ziedojumi un
dāvinājumi, likumā atļauti cita veida ieņēmumi, kā arī valsts budžeta dotācijas
valsts deleģēto funkciju nodrošināšanai.
5.4.
LPRA finanšu dokumentus
paraksta LPRA priekšsēdētājs un grāmatvedis.
5.5.
Rīkoties ar LPRA mantu, finanšu
līdzekļiem, veikt saimnieciskus darījumus vai saņemt un sadalīt dāvinājumus
drīkst arī saskaņā ar LPRA Valdes lēmumu tās pilnvarota persona.
5.6.
LPRA veic publisku darbību, kas
nav pretrunā ar spēkā esošiem likumiem, brīvi izplata informāciju par saviem
mērķiem, izveido savus preses izdevumus, organizē mītiņus, demonstrācijas un
sapulces publiskās vietās.
6. Biedrības darbības izbeigšana.
6.1. LPRA izbeidz savu darbību ar Konferences lēmumu, ja par to nobalso divas
trešdaļas
no klātesošo pārstāvju skaita. Koordinācijas padome izlemj
biedrības mantas un
finanšu līdzekļu sadali, kā arī turpmāko
nosaukuma un atribūtikas izmantošanu
Latvijas likumos noteiktajā kārtībā.
6.2. LPRA darbības izbeigšana ar tiesas nolēmumu
notiek Biedrību un nodibinājumu
likumā noteiktajā kārtībā.
Statūtu grozījumi
apstiprināti ar LPRA konferences
lēmumu
2018. gada 10. februārī, Rīgā.
LPRA priekšsēdētājs Ivars Kaļķis